V letech 1963 a 1964 se Beatnici alias lIHUKO dostalo na vrchol. A zároveň na křížovatku, jak dál - pokračovat s literárně hudebními pásmy anebo jen s koncerty a s hudbou s anglickým texty. V těchto letech sílilo odhodlání hrát jen západní hudbu s anglickými texty, a ne českou tvorbu s českými texty z dílny Bohdal - Leiš. Zvítězil kompromis. Aspoň pro tato léta.

Dnes si představme hlavní aktéry naší skupiny v té době.

U mikrofonu byla stálice Milena Adámková, která si občas švihla i sóla se zpěvem a hrou na kytaru. Na fotu jsme zkoušeli někde v přírodě, ale postupně se přesouvali do kulturnějších zkušeben. Naší hlavní bází bylo Agitační středisko NF (AS) v pasáži Klas v Opletalově ulici. Tam se k nám přidali i další členové orchestru, kteří nebyli studenty SVVŠ Štěpánská (dříve a potom Akadamického gymnázia).  Opletalova byla magnetem pro řadu lidí, kteří šli jen kolem a přes sklo slyšeli hudbu.... Tak se naše skupina, původně složená jen ze spolužáků, začala rozšičovat o další aktéry. Byl to Jožka Zeman, Tony Němeček, občas si s námi zazpívala i spolužačka Hanka Pazeltová. Měli jsme i sbor tří zpěvaček .....Objevil se tehdy pozdější normalizační režisér z Barrandova Vojtěch Trapl starší  doporučoval nám repeortoár a svého syna Vojtu. Jeho úsilí bylo však marné.

V té době otevřel dveře AS Milan Svoboda (bratra Evy Svobodové), hudebník tělem a duší, který mrskal klávesy na klavíru.  Pochopením správců AS jsme dostali do těchto prostor klavír - neuvěřitelný komfort. To se to "agitovalo". Milan  to byl úžasný vtipkár a stmelovač. Měl pochopení pro nás - amatéry. Skupina dostávala jiný šmrnc než na začátku, kdy se utvořila. Jelo sei  podle not. 

Milena a Milan jsou na snímku níže.  Milena s kytarou a Milan u klavíru. Milanovi jsme vděčen za cenné rady, jak hrát na baskytaru. Bez něj by to bylo jen takové brnkání. Takže díky, Milanbe. Mými učiteli byli i Vašek Houk a Jarda Bohdal. Do dneška obdivuji jejich trpělivost a odvahu, že mne pustili mezi sebe na pódia a při jejich proškolovacích akcích .....  Díky, kluci.

 

milena 001

 

Jádrem byli stále Jarda Bohdal, Vašek Houk a má maličkost.

Na snímcích zkoušíme .....

Jarda Bohdal se sólovou kytarou (banjo odloženo) v celku a v detailu.

 

beatnici 001

 

 

Vašek Houk zpívající, hrající, konzultující.

 

vasek 001

 

 

Má maličkost na zkoušce 5. 5. 1963 v AS s baskytarou.

 

ja 001

 

Franta Procházka - tenor saxofon. Jeho příchodem naše hudební produkce dostala krásný zvuk a hudební šmrnc. Přivedl jej Milan Svoboda. Ani nevím, odkud. Úžasný skromný jedinec. Do party zapadl rychle.

Na snímku nahoře Franta, vedle něj Jožka Zeman známý z TKM v pozdějiší době. Uváděl naše písničky a povídky, pokud se četly. Ši jsme cestou Sputniků, i když přece jen jsme do všeho dali svou originalitu. Psal se rok 1963 a my měli za rok maturovat .....

Na dolním snímku Franta Procházlka, vedle část Jožky Zemana a Vaška Houka. Zády Milena.

 

franta 001

 

Výčet osobností  Beatniků doplňuji protentokrát Tonym Andrštem - bubeníka, kterého též přivedl mezi nás Milan Svoboda.  Ten to uměl rozpálit. Dal do melodií rytmus a líbil se. Velký srandista. Velká posila.

Na snímku je ve smokingu, to jsme hráli na maturitním plese Štěánské SVVŠ na přelomu let 1963/1964.  To bylo v Lucerně - o ní příště.  Koláž doplňuje saxík před mikrofonem  a ruka Franty Procházky. Též Lucerna, velký sál.

 

saxik 001

 

 

Příště: Beatnici v Lucerně.