Výplatní otisky jsou přesnou a pravdivou pamětí národa. Zachycují všechny důležité okamžiky a mezníky v životě národa, na jehož území jsou nepostradatelným prostředkem k vyplácení listovních zásilek či poštovních průvodek. Jako němí svědci nám zachovávají všechna rozhodnutí autoritativních a mocných částí společnosti. Podepisují se na nich i ideologické vlivy či emotivní nálady mezi lidmi. Proměny zachycují především jeho výplatní razítko a denní razítko.
Ani označení nejsou změn ušetřena. Velké změny přišly zejména po roce 1948, kdy nastoupil nový společenský řád. Kapitalismus a demokratickou společnost vystřídal socialismus a autoritativní forma řízení společnosti. Několik příkladů mluví za všechny.
Poválečné zestátnění mezi léty 1945 - 1948 a tvrdé znárodnění v roce 1948 a dalších létech zachytily výplatní otisky nejlépe ze všech poštovně historických artefaktů. Přívěsky jako akciová společnost se změnily na národní podniky (přiklad otisku ASO - firma Ander a synové) a otisku národního podniku Velkoobchod drobným spotřebním zbožím v Olomouci.
Změny v označení z důvodů změny vlastnictví či jiných forem převzetí firem státem (např. národními správci) byly jedněmi z největších změn. Postupně mizely dřívější názvy firem, které byly v soukromém vlastnictví.
Do názvů se začaly dostávat jména politických vůdců (J. V. Stalin, Klement Gottwald), či vlasteneckých levicových umělců (Petr Bezruč). Vše v rámci nové ideologie. Železárny tak nesly například jméno Petra Bezruče n. p. Olomouc.
Pojišťovnictví bylo zestátněno. Z mnoha pojišťoven se po roce 1948 vytvořila jedna hlvní pojišťovna - Státní pojišťovna. Ke své činnosti nasadila propagaci svých služeb - zabezpečení rodiny a majetku, později zdůraznila, že "socialistické pojištění chrání hodnoty nás všech".
Uživatelé použili výplatní tsroje i propagaci událostí či výročí, které přímo s činnosti subjektu nesouvisely. Příkladem může být výplatní otisk uživatele Tonak Nový Jičín , které připomněl 30. výročí osvobození Československa sovětskou armádou v roce 1975, a to dokonce s několikaměsíčním přestihem...
Po roce 1948 došlo i na propagaci vlastní výroby. Příkladem může být výplatní otisk uživatele ODĚVY Stará Role, které propagují své šaty jako "Hotové šaty sluší a jsou levné!" (1969), později (1976) jemně toto heslo změnil na "Hotové šaty sluší a jsou kvalitní!"- U druhého otisku došlo k výměně označení uživatele hlavně z důvodů zanesení poštovního směrovacího čísla. To se stalo i v denním razítku. Otisk posloužil jako reklamní prostředek.