Náhodně objevená celistvost s výplatním otiskem uživatele Automobilové závod n.p., závod Choceň dříve Ing. J. Mráz, továrny na letadla v Chocni odkryl řadu faktů o této slavné firmě a továrně na letadla a později na chladící zařízení,. Přiblížil i osobnost zakladatele a spolumajitele této továrny ing. Jaroslava Mráze a jeho rodiny.
Celistvost je zajímavá jednak výplatním otiskem, který má sběratelské označení FR 8 h - 4m - 1k, jednak údaji na ní - Otisk ještě připomíná původního majitele - Mráz, ale nátisk na obálce již přináší nové poměry - továrna přešla jako závod na čas pod Automobilové závody n.p. Otisk s datem 26. 1. 1949.
t
Ing. J. Mráz, továrna na letadla v Chocni, jakož i samotná osobnost ing. Jaroslava Mráze, měla tuto zajímavou historii.
1. 4. 1935
Firma byla založena ing. Jaroslavem Mrázem, českým průmyslníkem, konstruktérem a strojírenským podnikatelem (19. 5. 1893 Choceň - 1953 Hradec Králové). Po studiích začal ing. Mráz pracovat v tomto oboru v rodinné firmě od roku 1917. V roce 1918 provozoval dílny na opravu parních lokomotiv (později chladících zařízení, kdy vzniklo trefné propagační heslo: "Na mráz je Mráz"). Druhým společníkem a zakladatelem byl Pavel Beneš, letecký konstruktér. Firma začala vyrábět lehká sportovní letadla.
1941 ( - 1945)
Firma založila pobočný závod na lietadla v Nitře.
Další vývoj a historie byly bouřlivé a doprovázené častými organizačními změnam a změnami názvů. .
1945
Firma vyrobila 150 letounů Fieseler Fi 156 Storch - C-5.
Ministerskou vyhláškou č. 155 ze dne 27. 10. 1945 byla firma znárodněna zestátněním.
1946
Firma pod názvem ing. J. Mráz, továrna na výrobu letadel fungovala i jako zestátněná.
1946 - 48
Firma se stala součástí Automobilových závodů n.p. a jejdním zjejích závodů (č. 7)
1948 - 49
Závod byl součástí n.p. LET, závod 7 Choceň
1950 - 53
Stále součástí n. p. LET, ale závod změněn na výrobnu č. é3
1953 - 55
Závod součástí n. p. AVIA
1955 - 90
Závod osučástí n.p. ORLIČAN
1991 - 2010
Statut změněn na a. s., v roce 2010 zánik.