LIAZ - Liberecké automobilové závody Jablonec nad Nisou
Tento významný subjekt, kterrý byl byl založen 1. 1. 1951 v Jablonci nad Nisou - Rýnovicích jako výrobce nákladních a speciálních vozů (zprvu škoda 706, později vlastní produkce pod ázvem lIAZ), zaměstnával ve své době až 11000 zaměstnanců. Působil v jbalonci nad Nisou a dalších místech (Mnichovo Hradiště, Libverec a jiných) v období let 1951 - 2002. Na počátku (1906) existovala firma RAF (Reichenberger Automobilfabrik), později koupená firmou Laurin a Klement (1912), která v roce 1916 přesídlila do Mladé Boleslavi.
Tento subjekt používal na vyplácení své korespondence několik výplatních tsrojů s různými otisky. Jako jeden z mála využil i možnost zasadit do otisku druhý štoček (dvojsložkový) v označení v jednom období (Francotyp), a to nalevo od denního razítka. Podtyp stroj FR 8h - 4m - 2oz.
Otisk stroje FRANCOTYP
Sběratelsky Fr 8h - 4m
Označení mezi denním a výplatním razítkem
Období zachycených otisků: - 23. 4. 1966 - 5. 11. 1975 -
Výplatní stroj Francotyp
Sběratelsky FR 8h - 4m - 2oz
Označení - 2x, z toho druhé vedle denního razítka dvojsložkové - délka otisku: 17cm (!), odvážná propagace výrobků subjektu včetně logotypu (včetně loga), na svou dobu neobvyklé
Období: - 8. 12. 1975 - 29. 12. 1984 -
Ve shora uvedené období stroj využit k propagaci výročí, vytvořen příáležitostrný otisk s označení k 25. výročí existence podniku
Výplatí stroj Francotyp
Otisk sběratelsky Fr 8 h - 4m - 2oz
Druhý otisk se dvěma označeními (jeden mezi denním a výplatním razítkem, druhý vlevo od denního razítka (1951 - 1976), druhé označení jednosložkové, délka otisku 16 cm (!)
Období použití: - 27. 2. 1976 - 13. 7. 1976 -
Použito jen v roce výročí (bez před- či přesahu)
Otisk s datem 27. 2. 1976, jeden z prvních s tímto označením
Výplatní stroj Pitney - Bowes
Období použití: - 18. 9. 1978 - 18. 11. 1981 -
Změna výplatního stroje, využito k usazení PSČ do označení (466 05) a do denního razítka (466 05)
Otisk s datem 15. 11. 1979.
Model 6300 vyráběný ve Velké británii, zvláštnost - denní razítko obsahuje silné můstky (zvláštnost, ttyo stroje byly většinou bez můstků, jen dvoukruhovéB